Top 5 romane clasice

Tin sa mentionez ca topul este unul personal, mai tin sa mentionez ca am citit destule romane clasice dar aceastea 5 le-as reciti oricand, oriunde. Nu am adaugat “Mandrie si prejudecata” a lui Jane Austen in top pentru ca e destul de evident ca as reciti-o (sunt o romantica incurabila) si nu am adaugat nici “Anna Karenina” scrisa de Lev Tolstoi pentru ca iubita mea prietena Iulia mi-a zis finalul cartii fara ca macar sa o intreb (dude, you owe me one) si de aceea am preferat sa vad filmul (mare greseala). Oricum filmul a fost superb si am plans extrem de mult pentru el, lucru la care nu ma asteptam pentru ca stiam deja sfarsitul. Daca sunteti interesati de mai multe romane clasice ca recomandare putem vorbi pe mail sau am sa va las la sfarsitul articolului contul meu de goodreads ca sa ne conectam si pe acolo J Sper sa aveti o seara placuta incontinuare iar eu am sa ma las imbatata de Appetite for destruction a celor de la Guns N Roses.

5. Maestrul si margareta, Mihail Bulgakov

“Ce poate salva o lume in care raul produs metodic de om nu mai lasa loc nici unui strop de speranta? Bineinteles, nimic din elementele lumii paralizate. Si atunci e nevoie de ceva din afara. Diavolul ia chipul iluzionistului Woland si se amuza sa puna pe jar Moscova, orasul unde Maestrul si Margareta incearca sa-si traiasca iubirea. Departe in timp si spatiu, Pontius Pilat il judeca pe Isus. Planurile aluneca unul spre altul, intalnindu-se intr-o poveste a suferintei si sacrificiului si, abia astfel, ceea ce nu poate fi rostit in viata de la Moscova se spune in cer. Impanzit de date autobiografice, de aluzii livresti, religioase, demonologice, ezoterice, monumentalul roman al lui Bulgakov da impresia paradoxala ca a fost scris dintr-o suflare, antrenandu-si cititorul in iuresul nebunesc al intamplarilor din Moscova anilor ’30.”

“Omul fără surprize lăuntrice, fără ceva aparte acolo, în cutiuţa lui, nu e interesant.” – Mihail Bulgakov

maestrul-si-margareta_1_fullsize.jpg

 4.Lord Arthur’s Savile Crime, Oscar Wilde

“Mediu aristocratic, intriga politista, umor negru, cinism: iata ingredientele, cat se poate de englezesti, ale acestei povestiri, in care nimic nu este previzibil si totul incita la reflectie. O mica bijuterie a unui clasic modern, pe care o veti citi probabil cu sufletul la gura. Remarcati neaparat gratia nonsalantă – caracteristica pentru Oscar Wilde – cu care e tratata tema grava a neputintei noastre de a fugi de mana destinului.”

“If a woman can’t make mistakes charming, she is only a female.” – Oscar Wilde

lord-arthur-saville-crime

3.

Bel Ami, Guy de Maupassant

“Bel-Ami este un roman de maturitate creatoare, care mar­cheaza apogeul carierei literare a lui Maupassant; este un roman despre presa si ari­vism, incluzand experiente de viata traite de autor insusi: sperantele si setea nepotolita a lui Georges Duroy strabatand fara tinta bulevardele pariziene, dorinta de a pune capat unei situatii materiale precare, de a evada dintr-o lume prea ingusta, care ii condamna pe cei mai buni la esec, nevoia de a da frau liber unei ambitii crescande, cea de a asterne pe hartie gandu­rile si trairile sale, intr-o forma admirabila, care sa-i asi­gure celebritatea. […] Citind romanul, patrundem in atmosfera anilor 1880-1885, in care s-a dezvoltat simtitor societatea capitalista, in care s-au vehiculat sume enorme de bani prin speculatii bancare si s-a instaurat suprematia unei categorii de oameni de afaceri necinstiti, care au stiut sa reduca la tacere presa, atragand-o de partea lor.”

“Inima are taine pe care nicio raţiune nu le poate pătrunde.” – Guy de Maupassant

bel-ami

2.

Portretul lui Dorian Gray, Oscar Wilde

“Basil Hallward picteaza intr-o buna zi portretul tulburator al lui Dorian Gray. Doar ca, odata cu trecerea timpului, tanarul din tablou imbatraneste, pe cand modelul lui, Dorian, ramane neschimbat. Fiecare fapta, fiecare an trecut lasa pe chipul pictat inca un semn, fara ca acest amanunt sa fie cunoscut de ceilalti; doar creatorul lui, Basil Hallward, stie, iar pentru aceasta e ucis de Dorian Gray. Acesta din urma va ajunge si el la confruntarea fatala cu reflexia sa pictata si va sfarsi, imbatranit fara veste, victima misterioasa a imaginii din tabloul pe care atat l-a pretuit.”

“Totdeauna! Iată un cuvânt spăimântător. De câte ori îl aud, mă cutremur. Le place atât de mult femeilor! Distrug orice poveste romanţioasă străduindu-se să o prelungească la infinit. De altmiteri e şi un cuvânt lipsit de înţeles.” – Oscar Wilde

“În zilele noastre, o inimă distrusă se lasă tipărită în mai multe ediţii.” – Oscar Wilde

portretul-lui-dorian-gray_1_fullsize

1. Dama cu camelii, Alexandre Dumas Fiul

“Marie Duplessis nu a fost încă o curtezană din Parisul secolului al XIX-lea. Povestea de dragoste dintre ea şi Alexandre Dumas fiul l-a inspirat pe acesta să scrie celebrul roman „Dama cu camelii”. Frumuseţea sa răvăşitoare a ajuns din roman pe scena teatrelor, apoi s-a transformat în Violetta din „Traviata”, ca mai apoi să ajungă pe marile ecrane. Şi nu numai atât. Ea devenise o personalitate a budoarului parizian; la moartea sa întreaga capitală a Franţei ţinând doliu. Charles Dickens scrie mai târziu „ Cineva ar fii putut crede că Marie era un fel de Ioana d’Arc sau vreo altă eroină naţională, aşa de profundă a fost tristeţea naţională.”

“Există două feluri de a-ţi dovedi dragostea pentru o femeie: căsătorindu-te cu ea dacă este liberă şi respectând-o dacă nu este.” – Alexandre Dumas Fiul

dama-cu-camelii_1_fullsize

https://www.goodreads.com/user/show/58343926-didu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s